Kuala Lumpur (ANTARA) - Dataran Putrajaya, Wilayah Persekutuan Putrajaya, dipilih sebagai lokasi untuk merayakan Hari Kebangsaan 2019 atau Hari Kemerdekaan Malaysia, Minggu. Hari Kemerdekaan kali ini yang mengambil tema “Sayangi Malaysiaku : Malaysia Bersih” bertepatan dengan semangat Pemerintah Pakatan Harapan untuk membudayakan pengelolaan negara yang baik, berintegritas tinggi serta menolak secara total praktek korupsi.

Pada perayaan tahun ini Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong XVI Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bersama Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah hadir bersama-sama rakyat merayakan Hari Kebangsaan 2019.

Baca juga: Raja Malaysia kagumi arsitektur Candi Borobudur

Turut hadir antara lain Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri bersama Tun Dr. Siti Hasmah Mohd Ali, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail, Wakil Perdana Menteri bersama Datuk Seri Anwar bin Ibrahim, Menteri dan Wakil Menteri Kabinet, para menteri, duta besar negara asing di Malaysia dan pejabat pemerintah setempat.

Peringatan Hari Kemerdekaan dihadiri sekitar 300,000 orang pengunjung yang terdiri dari berbagai pelbagai etnis dan bangsa yang telah membanjiri Dataran Putrajaya mulai pagi.

Turut terlihat wisatawan-wisatawan asing yang tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan acara bersejarah tersebut.

Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2019 kali ini disampaikan oleh Gobind Singh Deo, Menteri Komunikasi dan Multimedia.

Baca juga: Permaisuri Raja Malaysia membatik di Keraton Yogyakarta

Untuk acara baris-berbaris dan Perarakan Hari Kebangsaan 2019 dilakukan oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) dengan garapan dan persembahan yang diketuai oleh Kantor Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) bersama-sama dengan penyertaan dari seluruh lembaga pemerintah, LSM dan para pelajar.

Acara Perarakan Hari Kebangsaan 2019 melibatkan 34 pasukan yang melibatkan 14,885 orang peserta dari sektor masyarakat, swasta, LSM dan para pelajar.

Baca juga: Presiden dan Sri Paduka Malaysia harapkan keeratan hubungan

Turut menarik perhatian untuk yang pertama kali di Putrajaya berupa persembahan Grafik Manusia yang mempersembahkan pelbagai jenis grafik yang menarik dengan berbagai pesan. Persembahan ini melibatkan sebanyak 2,250 pelajar dari 53 sekolah dari Selangor.

Acara Perarakan Hari Kebangsaan merupakan acara puncak Sambutan Hari Kebangsaan 2019.

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Mohamad Anthoni
Copyright © ANTARA 2019