Kuala Lumpur (ANTARA) - Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yasin meminta kepada pedagang dan pembeli Bazar Ramadhan di semua negeri (provinsi) mematuhi Standar Operasi Prosedur (SOP) protokol kesehatan pencegahan COVID-19.

"Saya harap pengunjung dapat mematuhi SOP, bukan hanya di bazar Ramadan di Putrajaya tetapi di bazar-bazar lain di seluruh negari," kata Muhyiddin saat meninjau Bazar Ramadan di Presint 3, Putrajaya, Kamis.

Muhyiddin ke tempat tersebut sedikit membeli takjil berbuka untuk dibawa pulang setelah habis waktu bekerja.

Pelbagai jenis takjil mengikuti negeri dijual tahun ini seperti mi rebus Johor, laksa Sarawak, nasi kerabu serta aneka pemanis mulut yang menyelerakan.

"Selain membeli takjil kegemaran, sempat juga saya ngobrol dengan para pedagang dan pengunjung selain meninjau tahap pematuhan SOP di bazar Ramadan ketika tempo pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)," katanya.

Muhyiddin mengatakan pihaknya menjumpai panitia telah mengambil langkah-langkah diantaranya memisahkan jalan masuk dan keluar pengunjung, jumlah gerai dikurangi untuk mewujudkan jarak bersesuaian serta menempatkan petugas bagi mengingatkan pengunjung mengenai pematuhan jarak fisik.

"Keadaan COVID-19 ini belum reda dan kita perlulah berhati-hati untuk menjaga keselamatan diri dan juga orang di sekeliling. Terapkan penjarakan fisik dan cuci tangan menggunakan sanitizer sebelum dan setelah berada di tempat yang dikunjungi banyak orang," katanya.

Sementara itu pelaksanaan Bazar Ramadhan di Jalan Raja Alang Kuala Lumpur diwarnai dengan hujan gerimis dan promosi salah satu produk suplemen kesehatan asal Indonesia.

Baca juga: Malaysia bakal izinkan bazar Ramadhan dan Idul Fitri
Baca juga: Warga Batam berebut juadah pesisir di Bazar Ramadhan

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Suharto
Copyright © ANTARA 2021